Så stas å bli intervjuet av D2 magasinet. Her kan du lese intervjuet:
Kjellerparfymøren
TEKST Gunnhild Bjørnsti
FOTO Massimo Leardini
Duft. I eget laboratorium i Oslo lager Cecilie Frostad Egeberg økologiske kosmetikkprodukter.
–Jeg produserer alt av Nykr-produktene her –renseolje for ansikt, leppepomade og leppeskrubb.
I et gul trehus på Lilleaker i Oslo ligger laboratoriet til Cecilie Frostad Egeberg (46). Utallige små, brune og lystette flasker med essensielle oljer og naturlige ingredienser, de fleste av dem økologiske, står tett i tett på hyllene.
Egebergs kosmetikkserie består av naturlige olje og voksbaserte ingredienser, og trenger derfor minimalt med konserveringsmidler – om noen. Produktene lages for hånd i begrenset antall, og selges fra eget nettsted og utvalgte butikker.
– Jeg er nøye på ingrediensene og det er mye jobb å handle dem inn fra ulike steder. Jeg håper dette gjenspeiles i kvaliteten i produktene, sier hun.
Skulpturelle parfymer. Egeberg er utdannet innen produktdesign fra Central Saint Martins i London, og i hovedoppgaven utforsket hun nye måter å oppleve duft og påføre parfyme.
– Jeg tenkte ut ganske konseptuelle og skulpturelle produkter som engasjerer flere sanser på én gang, sier Egeberg.
Hun laget parfymerte smykker, enger av duftende papirblomster og en installasjon i Royal Opera House i London bestående av parfymerte strutsefjær, inspirert av «Svanesjøen».
For hovedoppgaveproduktene mottok hun blant annet prisen for Årets unge talent av Nordisk Designråd i 2002. Den internasjonale responsen lot seg heller ikke vente på. Hun fikk etter hvert oppdrag for store navn som Issey Miyake i Paris og Jo Malone i London.
– Jeg laget duftinstallasjoner for disse selskapene og ble stadig mer engasjert i trendforskning, duftutvikling og -markedsføring, samt innholdet i parfymer. I San Francisco fikk jeg jobbe med Mandy Aftel, en av verdens fremste parfymører som kun benytter seg av naturlige produkter og essensielle oljer, og lærte meg å skape parfymer, sier hun.
Da Egeberg etter hvert vendte hjem til Oslo, og etablerte seg med mann og barn, begynte hun å jobbe med nisjeparfymeriet Heaven Scent.
– Jeg begynte med å blande parfymer, så leppepomader, deretter babyoljer for sønnen min, som hadde eksem. Alt var på hobbybasis, og utført på kjøkkenbenken – før jeg rigget til et eget laboratorium i kjelleren hjemme. Der fikk jeg mer plass til å utfolde meg. Parallelt jobbet jeg med duftmarkedsføring, men jeg likte stadig bedre å utvikle Nykrserien, sier Egeberg.
Ny ideNtitet. Da hun i 2018 måtte bestemme hvilken retning driften skulle ta, gikk Nykr av med seieren.
– Jeg satser arven og sparepengene mine i et par år, tenkte jeg, så får jeg virkelig prøvd meg ut, sier hun.
– Jeg tok kontakt med designbyrået Olssøn Barbieri. Det ble en forferdelig – og fantastisk – prosess. De filleristet konseptet mitt, snudde opp ned på alt.
Navnet Nykr – nøkken på gammelnorsk – ble imidlertid beholdt.
Duft på gang. Når er planen å vokse langsomt, ett produkt av gangen. Renseoljen, som opprinnelig ble laget på oppdrag fra Nationaltheatret – ektemannen Trond Espen Seims arbeidsplass – for å fjerne sminke skånsomt, skal blant annet få følge av en ansiktsolje. Ektemannens yrke har også hatt innvirkning på de eksisterende Nykr-produktene.
– Den blir riktignok ikke lansert før den er akkurat slik jeg vil ha den – selv om jeg har en god idé, må den være bærekraftig for salg. En leppepomade med lysere, mer sommerlig farge, er en annen idé.
Til nå har jeg tre nyanser av leppepomaden som alle har navn fra Ibsens kvinner, de heter Hedda, Nora og Fanny. Kanskje får sommerutgaven navnet Ellida, som i «Fruen fra Havet».
Mer bevissthet om duft og ingredienser er i tiden, og stadig flere velger oftere naturlige enn syntetiske råvarer, har Cecilie Egeberg erfart.
– Vi mennesker tar inn så mange flere ulike inntrykk nå enn for 200 år siden. Utviklingen har gått så fort. Vi takler utallige syns- og hørselsinntrykk, og på smak har vi hatt gourmetbølgen. Den siste sansen som står for tur, er lukteevnen.
D2 - 18. mars 2021