De siste årene har Nykr gått gjennom en identitets-endring med ny grafisk profil og pakningsdesign. Super-team'et som står bak dette er fantastiske OlssønBarbieri. Det har vært en lang prosess da det ikke bare skal være fint og vakkert, men også funksjonelt og brukervennlig. Det er enormt mye å huske på og mange elementer som skal fungere hver for seg og også sammen som en helhet. Med på laget har vi fått illustratør Magnus Voll Mathiassen som har kunder som Adidas, Harper’s Bazaar, New York Times, Nike, NYX Cosmetics, Nokia, Rihanna, Vitra, Vogue.com, –for å nevne noen få. Og nå også Nykr!
Det er derfor ekstra stas å få diplom i konkurransen Visuelt som er en årlig konkurranse innen visuell kommunikasjon. Prisen løfter frem det beste av arbeider innen grafisk design, illustrasjon, digital design og moving image med fokus på utøverne, og har som målsetting å inspirere til nytenkning og høy faglig standard.
Nykr fikk diplom i Pakningsdesign. Og her er litt info samt begrunnelsen fra juryen:
Grafisk design
Erika Barbieri og Henrik Olssøn
Design
Andreea Tecusan
Firma
OlssønBarbieri
Illustrasjon
Magnus Voll Mathiassen / ByHands
Foto
Tove Sivertsen
Oppdragsgiver
Nykr
Juryens kommentar
"Forfriskende eventyrlig design. Inspirert av Kittelsens malerier, Ibsens poesi og Griegs musikk, fremstår Nykr sine produkter som herlige, små, estetiske smykker. Valg av papprør som emballering tilfører serien et premium utrykk og gir en ekstra dimensjon til opplevelsen. Utradisjonell bruk av illustrasjoner, silketrykket med organic ink rett på glassflaskene, tilfører nisje-serien en fargerik kontrast, unike produkter og en vakker helhet!"
Jubel fra Cecilie:)